Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022

075 08.11.2022 (12ο) ''Μποροῦν ἂραγε οἱ ἀλλόθρησκοι καὶ οἱ αἱρετικοὶ νὰ σωθοῦν;'' † π.Ἀντωνίου Ἀλεβιζόπουλου Βάπτισμα και Νηπιοβαπτισμός


 

 

075 08.11.2022  (12ο) ''Μποροῦν ἂραγε οἱ ἀλλόθρησκοι καὶ οἱ αἱρετικοὶ νὰ σωθοῦν;'' († 1996) π.Ἀντωνίου Ἀλεβιζόπουλου Βάπτισμα και Νηπιοβαπτισμός

   Θέλοντας νά ἀποτυπωσουμε καί τή γνώμη τῶν σύγχρονων καθηγ.Θεολογίας ὡς πρός τό θέμα πού μᾶς ἀπασχολεῖ στήν παρούσα μελέτη μέ γενικό τίτλο:  ''Μποροῦν ἂραγε οἱ ἀλλόθρησκοι καὶ οἱ αἱρετικοὶ νὰ σωθοῦν;'' διαλέξαμε τόν ἂοκνο ἐργάτη τοῦ Εὐαγγελίου  στόν ἀντιαιρετικό ἀγώνα (καί ὂχι μόνο), τή μεγάλη μορφή στην Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τοῦ περασμένου αἰώνα, τόν μακαριστό  Πρωτοπρεσβύτερο π. Ἀντώνιο Ἀλεβιζόπουλο (1931-1996) Βλέπε βιογραφικό του στην ἰστοσελίδα: http://o-nekros.blogspot.com/2013/09/blog-post_2370.html

 

 Πρωτοπρεσβυτέρου  ντωνίου λεβιζόπουλου
Δρ. Θεολογίας Δρ. Φιλοσοφίας

Βάπτισμα και Νηπιοβαπτισμός

Βάπτισμα

«Κατ τν ρθόδοξη πίστη ναγέννηση το νθρώπου πραγματοποιεται μ τ γιο βάπτισμα. Δν πρόκειται δ γι τ βάπτισμα το ωάννη, γιατί ατ διακρίνεται π τ Χριστιανικ  βάπτισμα (Πράξ. θ' 3-5). Τ Χριστιανικ βάπτισμα γίνεται ες τ νομα το Πατρς κα το υο κα το γίου Πνεύματος (Ματθ. κ' 19)

Μ τ Χριστιανικ βάπτισμα νδύεται κανες τν Χριστό, λαμβάνει τ Πνεμα τς υοθεσίας κα γίνεται κληρονόμος Θεο κα συγκληρονόμος ησο Χριστο (Γαλ. Γ' 26-29. Ρωμ. Η' 17).

γία Γραφ βεβαιώνει πώς δν πάρχουν δύο βαπτίσματα γι τος πιστούς. Τό βάπτισμα μ νερό, πού κολουθεται π τ γιο Χρίσμα, εναι «νωθεν ναγέννησή» του (ω. γ' 3-5).

Τ Χριστιανικ λοιπν βάπτισμα εναι παραίτητο γι τ σωτηρία (Μάρκ. ΙΣΤ' 16. Α' Πέτρ. Γ' 20-21). Μ' ατ ποθνήσκουμε ς πρς τν μαρτία κα ναγεννώμεθα πνευματικ (Πράξ. Β' 38. Ρωμ. ΣΤ' 1-11. Τίτ. Γ' 5). Μ τ γιο βάπτισμα λαμβάνουμε τ Πνεμα τς υοθεσίας κα γινόμαστε «τέκνα Θεο» (Ρωμ. Η' 5-11. Γαλ Δ' 5-6), γιατί μ τ βάπτισμα vτασσόμαστε στ σμα το Κυρίου, στν κκλησία (Πράξ. β' 41.47. ' Κορ. lβ' 13. Γλ ' 26-28) «ν σμα κα ν Πνεμα... μία πίστις, να βάπτισμα» (φεσ. δ' 4-5). κκλησία, πού εναι «στύλος κα δραίωμα τς ληθείας» (Α' Τιμ. ' 15), ρμήνευσε τ ω. γ' 3-5 σ ναφορ μ τ γιο βάπτισμα.

γιος ουστίνος (165) συνδέει τ βάπτισμα μ τν ναγέννηση (ω. γ' 3-5') μάλιστα τ χαρακτηρίζει «τρόπον ναγεννήσεως» (πολ Α' 61).

  ριγένης (185-254) λέγει πς τ γιο Πνεμα πάρχει «ες μόνους τούς μεταλαβόvτας ατο ν τ το βαπτίσματος δόσει» (παρ θαν., Πρς Σεραπ. π. Δ', 10). Τερτυλλιανς (220) ναφέρει πς «χωρς τ βάπτισμα δν νήκει σ κανένα σωτηρία, λως διαιτέρως ξ ατίας το Λόγου το Κυρίου, «ἐὰν τς δν ναγεννηθε ξ δατος', δν χει τν Ζων» (Περ βαπτ. 12). Μ. θανάσιος ναφέρει πώς βαπτιζόμενος «τν μν παλαιν πεκδύεται, νακαινίζεται δ νωθεν, γεννηθες τ το Πνεύματος χάριτι» (Πρς Θεράπ., πιστ. Δ',13). (295-373)

λλ κα στν ποχ τν μεγάλων πατέρων, κκλησία μ τν διο τρόπο ρμήνευσε τος Λόγους τς Γραφς, ταυτίζοντας τ σωτηρία κα τν ναγέννηση μ τ βάπτισμα.

γιος ωάννης Χρυσόστομος ναφέρεται στ διάλογο μ τν Νικόδημο (ω. γ' 1-21) κα νομάζει τ βάπτισμα «λοχείαν», δηλαδ τοκετν κα «νέον δημιουργίας τρόπον... ξ δατος κα Πνεύματος», «κα ν ρωτήση κανες ‘πς π δωρ;', τότε πρέπει ν δοθε πάvτηση: πως κριβς ες τν ρχν τ πρώτον ποκείμενον στοιχεον το τό χμα κα τ πν το ργο το Δημιουργο, τσι κα τώρα τ μν δωρ εναι τ ποκείμενον στοιχεον, τ πν δ εναι ργον τς χάριτος το Πνεύματος'» (Χρυσ., Ες τ ω., μιλ ΚΕ' 2)

«Διότι τίποτε τὸ αἰσθητὸν δὲν μᾶς παρέδωσεν ὁ Χριστὸς ἀλλὰ μὲ αἰσθητὰ μὲν πράγματα, ὅλα ὅμως νοητά. Ἔτσι καὶ τὸ βάπτισμα, ἡ μὲν δωρεὰ τοῦ ὕδατος γίνεται μὲ αἰσθητὸν πράγμα, ἀλλὰ τὸ συντελούμενον, δηλαδὴ ἡ ἀναγέννησις καὶ ἀνακαίνισις εἶναι νοητά. Διότι, ἐὰν μὲν ἤσουν ἀσώματος, γυμνὰ θὰ σοῦ παρέδιδε τὰ ἀσώματα αὐτὰ δῶρα. Ἐπειδὴ ὅμως ἡ ψυχὴ εἶναι στενὰ συνδεδεμένη μὲ τὸ σῶμα, μὲ αἰσθητὰ πράγματα σοῦ παραδίδει τὰ νοητὰ» (Χρυσ.,Εἰς τὸ Ματθ.,ὁμιλ.ΠΒ' 4).

γιος Γρηγόριος Θεολόγος (381) ναφέρει τρες γεννήσεις: «τν σωματική, τν δι το βαπτίσματος κα τν δι τς ναστάσεως» (Λόγος Μ' 2, Ες τ γιον βάπτισμα).

λλ κα ο Πατέρες τς Δυτικς κκλησίας, πως Αγουστίνος, νομάζουν τ βάπτισμα «μυστήριον ναγεννήσεως». Γι' ατ κα ποιος ρνεται τν νηπιοβαπτισμό, βρίσκεται ντιμέτωπος μ τν γία Γραφή, λλ κα μ τ «τυπικό της κκλησίας, πού παραδόθηκε π παλαι κα τηρεται πάντοτε» (Αγουστ., πιστ. πρς Σίξτο VII 32. Χ 43).

Τ γεγονς τς ταύτισης το βαπτίσματος μ τν ναγέννηση, δν σημαίνει βέβαια πώς τ βάπτισμα μς παλλάσσει π τν προσωπικ γώνα γι τν διατήρηση κα τν καρποφορία το πνευματικο δώρου.

ντίθετα κκλησία εχεται στν Κύριο ν ναδείξει τν νεοφώτιστο «ήττητον γωνιστν κατ τν μάτην χθραν φερομένων κατ' ατο» κα ν δώσει σ' ατν «πάντα μελετν ν τ νόμω σου κα τ εάρεστά σοι πράττειν».

πως ναφέρθηκε, τ βάπτισμα μς «νδύει» τν Χριστ κα μς εσάγει στ Σμα το Χριστο, δηλαδ στ «Βασιλεία το Θεο» (ω. γ' 3-5), μως ατς εναι «ρραβν» (Β' Κορ. Ε' 5. φεσ. Α' 14), τν ποο νθρωπος μπορε κα ν χάσει. λλωστε περίοδος το ρραβώνα, κόμη κα στς νθρώπινες σχέσεις, εναι περίοδος δοκιμασίας. Γι' ατ κα παιτεται σκηση κα γώνας (Α' Θεσ. Ε' 6-11 καί Α' Πέτρ. Ε' 8-9).».

Νηπιοβαπτισμός

«Ὅπως ναφέραμε, στν ρθόδοξη κκλησία ναγέννηση ταυτίζεται μ τ γιο βάπτισμα, δν προηγεται το βαπτίσματος. Τ βάπτισμα εναι σωτηρία, γι' ατ κα δν τ στερομε π τ μικρ παιδιά. Κύριος παρήγγειλε πς δν πρέπει κανες ν μποδίζει τ παιδι ν λάβουν τ χάρη (Ματθ. ΙΘ' 14).

Ὁ ἅγιος Εἰρηναῖος († 202), ἀναφέρει πῶς ὁ Χριστὸς «ἦλθε νὰ σώσει διὰ Τοῦ ἐαυτοῦ Του ὅλους λέγω, ὅσοι δὶ' Αὐτοῦ ἀναγεννῶνται εἰς Θεόν, βρέφη καὶ παιδιὰ καὶ νέους καὶ γέρους. Γι' αὐτὸ ἦλθε χάριν ὅλων των ἡλικιῶν καὶ ἔγινε βρέφος γιὰ τὰ βρέφη, ἁγιάζων τὰ βρέφη νήπιος μεταξύ τῶν νηπίων, ἁγιάζων τοὺς ἔχοντας τὴν ἡλικίαν αὐτήν...» (Εἰρ.,MPL 7,784).

Ὁ Ὠριγένης μᾶς πληρoφoρεῖ γιὰ τὴν πράξη τῆς Ἐκκλησίας τῆς ἐποχῆς του: «Τὰ παιδιὰ βαπτίζονται εἰς ἄφεσιν ἁμαρτημάτων... μήποτε ἐπεῖ οὐδεὶς καθαρὸς ἀπὸ ρύπου, τὸν ρύπον δὲ ἀποτίθεται τὶς διὰ τοῦ μυστηρίου τοῦ βαπτίσματος, διὰ τοῦτο καὶ τὰ παιδιὰ βαπτίζονται» (Ὑπομν. εἰς Ρωμ. Ε' 9, βλ. Π. Τρεμπέλα, Δογματική, τόμος 3, σ. 114).

Ὁ Τερτυλλιανός, κάτω ἀπὸ αἱρετικὲς ἐπιδράσεις ἀντιτίθεται στὴν τότε πράξη τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἀναφέρει: «Γιατί ἡ ἀθώα ἡλικία σπεύδει εἰς τὴν ἄφεσιν τῶν ἁμαρτιῶν; Ἐπιθυμεῖ ἴσως νὰ συμπεριφερθεῖ σὲ πρόσκαιρα πράγματα μὲ μεγαλύτερα προσοχή, καὶ τὰ θεϊκὰ ἀγαθὰ νὰ ἐμπιστευθεῖ σὲ κάποιον, στὸν ὅποιον δὲν ἐμπιστεύεται ἀκόμη τὰ γήϊνα;» (Τερτυλ, Περὶ βαπτ. 18).

Ὁ ἅγιος Κυπριανὸς († 258), μᾶς πληροφορεῖ ὅτι «δὲν ἐπιτρέπεται νὰ ἀρνηθοῦμε σὲ κανένα ἄνθρωπο, πού γεννήθηκε, τὸ ἔλεος καὶ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ. Διότι, ἀφοῦ ὁ Κύριος λέγει στὸ εὐαγγέλιό Του πώς ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου δὲν ἦλθε νὰ καταστρέψει τὶς ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ νὰ τὶς σώσει (Λουκ. θ' 56), δὲν ἐπιτρέπεται, καθόσον ἐξαρτᾶται ἀπό μᾶς, νὰ ἀπολεσθεῖ καμία ψυχή. Διότι τί λείπει ἀκόμη σὲ αὐτὸν πού σχηματίσθηκε στὴν κοιλία τῆς μητέρας του μὲ τὸ χέρι τοῦ Θεοῦ;». «Ἐὰν κάτι θὰ μποροῦσε νὰ ἐμποδίσει τοὺς ἀνθρώπους νὰ λάβουν τὴ χάρη, τότε θὰ ἦταν πιὸ πολὺ γιὰ τοὺς ἐνήλικες καὶ ἡλικιωμένους καὶ γέρoντες ἐμπόδιο οἱ βαρύτερες ἁμαρτίες. Ἐὰν ὅμως παρέχεται ἄφεση ἁμαρτιῶν ἀκόμη καὶ σὲ πιὸ βαριὰ ἁμαρτωλοὺς καὶ σὲ ἐκείνους πού προηγουμένως πολλαπλὰ ἁμάρτησαν ἐναντίον τοῦ Θεοῦ καὶ δὲν ἀποκλείεται κανεὶς ἀπὸ τὸ βάπτισμα καὶ τὴ χάρη, ἐὰν ἀργότερα ἐπιστρέψει, πόσο λιγότερο ἐπιτρέπεται τό νὰ ἐμποδίζει κανεὶς ἕνα παιδί, πού εἶναι νεογέννητο καὶ δὲν διέπραξε καμία ἁμαρτία, ἀλλὰ ἔχει ὑποστεῖ μόνο μὲ τὴν πρώτη γέννηση τὴ δραστικότητα τοῦ παλαιοῦ θανάτου, ἐπειδὴ κι αὐτό, ὅπως καὶ ὁ Ἀδὰμ ἐγεννήθη κατὰ σάρκα! Ἔτσι μπορεῖ νὰ φθάσει στὴν ἄφεση ἁμαρτιῶν γι' αὐτὸ τὸ λόγο πιὸ εὔκολα, ἐπειδὴ δὲν ὑπάρχουν γιὰ συγχώρηση προσωπικὲς ἁμαρτίες, ἀλλὰ μόνο ξένες ἁμαρτίες» (Κυπρ., Ἐπιστ. πρὸς Φίντους (BKV 2,273. 275).

Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, γιὰ νὰ κατοχυρώσει τὸν νηπιοβαπτισμὸ ἀναφέρει τὴν περιτομή, πού γινόταν τὴν ὄγδοη ἡμέρα ἀπὸ τὴ γέννηση τοῦ παιδιοῦ (Γεν. ΙΖ' 12) καὶ τὴν ἐπάλειψη τῶν θυρῶν μὲ αἷμα τοῦ ἀμνοῦ (Ἐξόδ. ΙΒ' 7) καὶ ὑπογραμμίζει: «Ἔχομεν αἰτιολογίαν, τὴν ὀκταήμερον περιτομήν, πού ἦτο μιὰ τυπικὴ σφραγὶς καὶ ἐδίδετο εἰς αὐτούς, στοὺς ὁποίους δὲν εἶχεν ἀναπτυχθεῖ ἀκόμη τὸ λογικόν. Ὁμοίως καὶ ἡ ἐπάλειψις τῶν φλιῶν τῶν θυρῶν, ἡ ὁποία ἐφύλαττε μὲ τὰ ἀναίσθητα, τὰ πρωτότοκα» (Γρηγ. Θεολόγ., Λόγος μ' 28, ΕΠΕ 4,339)

«Ἔχεις νήπιον; μὴ δίδεις καιρὸν εἰς τὴν κακίαν, βάπτισέ το ἀπὸ τὴν βρεφικὴν ἡλικίαν, ἀφιέρωσέ το εἰς τὸ Πνεῦμα ἀπὸ τὴν ἡλικίαν τῶν μαλακῶν ὀνύχων» (Γρηγ. Θεολ. Λόγος , 17, ΕΠΕ 4,311).»

 

γχειρίδιο αρέσεων καί παραχρηστιανικν μάδων

π. ντώνιος λεβιζόπουλος Δρ. Θεολογίας, Δρ. Φιλοσοφίας

 

Αναδημοσιευση:  http://www.egolpion.net/baptisma.el.aspx

συνεχίζεται

 

 Βλέπε τη συμφωνία τῶν Ἁγίων Πατέρων και στο προηγούμενο μέρος (ἀνάρτηση) με γενικό τίτλο: “Μποροῦν ἂραγε οἱ ἀλλόθρησκοι καὶ οἱ αἱρετικοὶ νὰ σωθοῦν;”  Ποιά εἶναι ἡ Ὀρθόδοξη διδασκαλία;

074 (11ο μέρος) 30/10/2022 “Περί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Βαπτίσματος” https://maxomaiyperpistews.blogspot.com/2022/10/074-30102022-11.html

και  στο ἐπόμενο : 076 (13ο) 16.11.2022 “Ἡ Θεολογία τοῦ Βαπτίσματος” https://maxomaiyperpistews.blogspot.com/2022/11/077-16112022-13.html

Τό 1ο μέρος: 1ον Ἀπάντησις τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου Μπριατσιανίνωφ https://maxomaiyperpistews.blogspot.com/2020/10/1.html

 

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ἡ Πανορθόδοξη Σύνοδος τῆς Μόσχας (1666-7) καί ἀναίρεση συκοφαντιῶν τοῦ π. Εὐφροσύνου Σαββαϊτου. (Νεκταρίου Μοναχοῦ τοῦ ἐκ Κορίνθου)

      Ἡ Πανορθόδοξη Σύνοδος τῆς Μόσχας (1666-7) καί ἀναίρεση συκοφαντιῶν τοῦ π. Εὐφροσύνου Σαββαϊτου. Νεκταρίου Μοναχοῦ τοῦ ἐκ Κορίνθο...